Konijnen als huisdier houden.

Konijnen in huis, wat wil ik weten?konijn als huisdier

Laat je informeren bij de konijnenopvang.

Konijnen zijn ontzettend leuk en lieve huisdieren, vaak worden deze vrolijkerds aangeschaft in plaats van een hond of kat omdat dit makkelijker zou zijn. Toch is dat niet helemaal waar. Ook voor deze huisdieren dient aandacht, tijd en energie gemaakt te worden. Voordat je daadwerkelijk aan een konijn als huisdier begint, is het handig om je goed te laten informeren over konijnen. Neem hiervoor bijvoorbeeld contact op met een konijnenopvang. Zij kunnen je ontzettend veel uitleg geven. Bovendien hebben ze daar vaak hele leuke konijntjes, die allemaal op zoek zijn naar een nieuw baasje!Logo konijnenopvang hillegom

Alvast wat zaken waar aan gedacht kan worden.

Volwassen of jong konijn?

Veel mensen willen graag jonge konijntjes. Bedenk wel dat bij deze jonge dieren het karakter nog gevormd wordt. Bij volwassen dieren is dit al gebeurd en weet je dus al een beetje met wat voor konijnen je te maken hebt. Ga je toch voor jonge konijntjes, verzeker je er dan van dat ze tien weken bij hun moeder zijn gebleven. Zijn ze jonger, dan zijn ze echt te jong bij hun moeder weggehaald.

Konijnen zijn sociale dieren

Dit wil zeggen dat ze van nature in groepen leven. Hoeveel aandacht je je konijn ook geeft, je kunt een ander konijn nooit vervangen. Alleen is maar alleen. Kies dan ook altijd voor twee konijnen, een koppel dus. De voorkeur  gaakonijnen sament dan uit een ram (mannetje) en een voedster (vrouwtje). Ga je naar een opvang, dan zijn de rammetjes meestal al gecastreerd en in veel gevallen is ook de voedster gesteriliseerd. Dit is uiteraard een zeer groot voordeel. Daarbij zijn konijnen ook slimme dieren en houden van uitdagende spelletjes en dingen leren.

Een maatje zoeken en koppelen.

Heb je toch één konijn? Dan kun je bij de opvang hem of haar laten koppelen aan een geschikt maatje. Als je geen ervaring hebt met koppelen, raden wij je af dit zelf te doen: je kunt namelijk niet zomaar twee konijnen samen zetten. Het moet dus echt wel een beetje “klikken”.

Beweging is enorm belangrijk!konijn in beweging

Konijnen willen graag bewegen en kunnen erg hard rennen. Beweging is ontzettend belangrijk voor de spijsvertering van konijnen. Te weinig beweging veroorzaakt problemen in het maag en darmstelsel. Buikpijn of koliek is dan ook een veel gezien probleem bij konijnen. Een zeer pijnlijk aandoening die terug zal komen wanneer konijnen te weinig kunnen bewegen. Goed bewegen in enkel een hok is niet voldoende. Een hok is gewoon te klein voor konijnen. Zorg ervoor dat je konijnen altijd voldoende ruimte hebben. Hoeveel ruimte ze nodig hebben, is onder andere afhankelijk van het formaat: een Vlaamse reus heeft meer ruimte nodig dan een dwergkonijn. Algemeen geldt, hoe meer ruimte hoe beter, maar ga uit van minimaal 4 m2 per hooi voor konijnkoppel. Uiteraard hebben ze wel een plekje nodig waar ze droog en uit de wind kunnen zitten, dus een schuil of nachthok is wel noodzakelijk.

Voeding van konijnen.

Het belangrijkste in het dieet van een konijn is hooi, dit hebben ze altijd onbeperkt nodig. In hooi zit veel ruwe celstof wat de spijsvertering stimuleert en gezond houdt. Daarnaast kun je het beste brokjes geven van een goed merk. Mengvoer zorgt ervoor dat ze selectief gaan eten: ze eten vooral de lekkere dingen. Ook groenvoer vinden konijnen vaak erg lekker, zoals verse andijvie, witlof, selderij of koriander.

Overige vKonijnen als huisdiererzorging van konijnen.

Naast de dagelijkse verzorging, zoals voeren en het hok schoonmaken, kan het af en toe nodig zijn om nagels te knippen. Bij langharige konijnen is vachtverzorging ook noodzakelijk, anders vervilt de vacht. Verder is het goed om je in de gezondheid te verdiepen, zodat je het snel in de gaten hebt als één van je konijnen ziek is. Ook het gebit van konijnen kan soms problemen geven omdat tanden niet goed afslijten. Lees hier meer over veel voorkomende gezondheidsproblemen bij het konijn.

Ziekten bij konijnen.

Er zijn een aantal zeer besmettelijke en dodelijke ziektes voor konijnen, namelijk myxomatose, RHD1 en RHD2. Konijnen van een opvang zijn normaal gesproken tegen deze ziekten ingeënt. De Konijnenopvang heeft daarnaast nauwe samenwerking met de dierenarts. Zo worden samen inentingsdagen en herhaal inentingsdagen gepland.

Wil je graag konijnen als huisdier? Neem dan contact met de Konijnenopvang voor meer informatie of om een afspraak te maken om eens naar konijnen te komen kijken.